Rosszul öregedtek Tuzson Bence igazságügyi miniszter középiskolások ingyenes jogosítványszerzési lehetőségével kapcsolatban március 14-én közzétett Facebook-posztjai. Az elsőben azt írta, hogy szeptember 1-jétől az állam ingyen biztosítja a jogosítványt a középiskolásoknak, beleértve az elméleti és gyakorlati órákat, illetve vizsgákat. Későbbre pontos részleteket is ígért a miniszter, arra azonban aligha számított bárki, hogy még aznap kénytelen lesz korrigálni korábbi állításait egy másik bejegyzésben. Utóbbiban már arról írt, hogy a középiskolai oktatás részévé válik a KRESZ- és az egészségügyi oktatás, illetve az állam már idén pilot jelleggel elindítja a gyakorlati oktatás ingyenes megszervezését, és a cél az, hogy a jövőben ezt teljes körűvé tegyék.
A két Facebook-poszt állításai közt tanulóvezetőnként több százezer forintnyi különbség van. Miközben az elsőben még teljes ingyenességet ígért az igazságügyi miniszter, addig a másodikban azt próbálta jó hírként tálalni, hogy már idén elindítják az ingyenes gyakorlati oktatás megszervezését.
Az állami lehetőségben szereplő, autóvezetéshez szükséges B kategóriás jogosítvány esetében a gyakorlati oktatás 29 kötelező órából áll és további egy órát szánnak a vizsgára. A gyakorlás ideje alatt legalább 580 kilométert kell megtennie a tanulónak, de a hivatalos adatok szerint a többség átlagosan csak 46 óra után tud levizsgázni autóvezetésből, mert egyrészt a nagyvárosi forgalomban lassan gyűlnek a kilométerek, másrészt a tanulók jelentős része 29 óra alatt nem képes elsajátítani a szükséges alapokat, ezért kénytelen pótórákat venni. Így lehetséges, hogy a B kategóriás jogosítvány megszerzésének teljes költsége 500-600 ezer forint. Az összeg több mint kétharmada a gyakorlati óradíjakból adódik, ezért nem mindegy, hogy a jogosítvány ingyenes-e a középiskolásoknak, vagy csak az elméleti képzés.
Mint azt korábban a Telexen olvashatták, a honvédség hivatásos állományának tagjai nyáron megkezdték a Közlekedéstudományi és Logisztikai Intézet gyakorlati oktatóképzését. Később huszonegyen levizsgáztak a kizárólag nekik kialakított, a hagyományos oktatóképzéshez képest könnyített, de szűkített lehetőségekkel járó tanfolyam végén. Az autós oktatóvá képzett katonák leszerelésük után nem hasznosíthatják az eleve csak B kategóriára érvényes engedélyüket, vagyis ezen a módon nem alakítja át az autósiskolák piacát az, ahogy az állam megkönnyíti a középiskolások jogosítványszerzését. Évente, átlagosan 30 ezer középiskolás jelentkezik az autós képzésekre, és mintegy négyezer gyakorlati oktató tevékenykedik Magyarországon. Az tehát, hogy Tuzson szerint idén pilot jelleggel elkezdik az ingyenes gyakorlati oktatás megszervezését, a lehetséges jelentkezők túlnyomó többsége számára láthatatlan marad.
Kérdéseket küldtünk az oktatásügyért felelős Belügyminisztériumnak, hogy megtudjuk, valóban elkezdődött-e a középiskolákban a 17 év körüli végzősök felkészítése a B kategóriás vezetői engedély megszerzésére. Erről a Népszava két pedagógus-érdekképviselet megkérdezése után azt írta, a középiskolák jelentős részben egyáltalán nem tudják, mit kéne tenniük, hogy diákjaik ingyen vehessenek részt a jogosítvány megszerzéséhez szükséges tanfolyamokon, illetve vizsgákon.
A BM válasza szerint viszont minden KRÉTA rendszert használó magyar középiskolában elérhetővé vált az elméleti ismeretek ingyenes megszerzésének lehetősége. A képzés részleteiről a köznevelési törvényben azt írják, hogy a középiskola utolsó évfolyamán a tanuló a B kategóriás jogosítványhoz szükséges elméleti tanfolyamon vehet részt, amelyben a közlekedési alapismeretek és az elsősegélynyújtási ismeretek szerepelnek.
Ezen a távoktatásban zajló tanfolyamon saját informatikai eszközén is részt vehet a diák, így tanítási időn kívül is haladhat az anyaggal. Fontos azonban, hogy a középiskola a tanuló kérésére köteles az órarendbe illesztve, tanítási napon olyan idősávot biztosítani az elméleti képzésre, ami alatt tanórai vagy egyéb foglalkozást nem szervezhet azoknak a diákoknak, akik részt vesznek az elméleti képzésen.
Szintén a köznevelési törvényben szerepel, hogy az elméleti tanfolyam során a mentőszolgálat segítségével tartanak olyan demonstrációt, amelyen megmutatják az elsősegélynyújtás alapjait, de ezt egy adott településen belül több középiskola közösen is megszervezheti. Az elméleti képzés és az elsősegélynyújtó tanfolyam végén a végzős középiskolások online vizsgáznak, majd erről igazolást kapnak, derül ki a BM válaszából. Az elméleti vizsgák eredményét a KRÉTA rendszerben rögzítik, de bekerülnek a Magyar Vöröskereszt és a Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpont nyilvántartásába is. Ez utóbbi fogja össze a járművezető-képzés vizsgáztatási teendőit is, vagyis ezzel kommunikálnak az autósiskolák, amelyeknek szintén szükségük van igazolásra arról, hogy a jelentkezők teljesítették-e az elméleti vizsgákat, mert csak ezután kezdhetik el az autóvezetés gyakorlását az oktatójukkal.
A minisztérium szerint a végzős középiskolásoknak szánt ingyenes tanfolyamok és vizsgák online felületei szeptember 24-től váltak elérhetővé. A Telexnek küldött minisztériumi válaszból kiderül az is, hogy a hónap utolsó napjaiban még csak a képzésre jogosult tanulók hozzáférésének megteremtésénél tartottak, de ez a folyamat több iskolában már be is fejeződött. Vagyis akik ezekbe a válaszban nem felsorolt iskolákba járnak, azok valóban elkezdhették az ingyenes elméleti tanfolyamot. Bár a gyakorlati oktatás részleteire szintén rákérdeztünk, erről a BM első válaszában nem írtak, amikor pedig visszakérdeztünk, arról tájékoztattak, hogy a kérdéseinket továbbították a Honvédelmi Minisztériumhoz.
Hogy mennyire nem volt általános a lehetőség, azt pontosan megmutatja az is, hogy a minisztérium válaszadásának időpontjában, szeptember 26-ig mindössze kétszáz középiskolás jelentkezett az ingyenes autós elméleti képzésre, illetve kezdte meg a jogosítvány megszerzéséhez szükséges tanfolyamot, ám a Belügyminisztérium arra számít, hogy idén több tízezren élnek majd ezzel a lehetőséggel.
Ingyenes tanfolyam B kategóriás jogosítványhoz, végzős középiskolásoknak címmel közzétett Facebook-posztjában a kormány arról írt, hogy az elméleti és elsősegély-tanfolyamokhoz és bemutatóhoz 3-3 ingyenes vizsgalehetőséget is biztosít, vagyis itt már nem is említették a gyakorlati képzést. Ezzel kapcsolatban Pető Attila autósiskola-tulajdonos a Telex kérdésre azt mondta, hogy szakmailag megalapozatlannak tartja a három ingyenes vizsgalehetőséget, mert ez rosszat tesz a tanulók motivációjának, hiszen megtehetik, hogy az első és második alkalommal tét nélkül próbálják meg a vizsgát, ellentétben azokkal, akiknek minden alkalommal fizetniük kell érte.
Megkönnyebbüléssel fogadták az autósiskolák Maruzsa Zoltán köznevelésért felelős államtitkár szeptember végi bejelentését, amelyben azzal, hogy a gyakorlati képzést és vizsgáztatást nem említette a lehetőségek közt, megerősítette, hogy egyelőre nem lesz ingyenes a jogosítványszerzés minden középiskolás számára. Papp Endre, az Autósiskolák Vezetőinek Országos Szövetsége (AVOSZ) elnökségi tagja szerint az is beszédes, hogy a honvédség idén mindössze 527, jövőre pedig 832 millió forintot kap a gyakorlati képzés megszervezésére.
Ezek az összegek egyszerűen nem elegendők több tízezer végzős középiskolás gyakorlati oktatásához, vagyis Papp szerint az autósiskolai piac átalakulása egyelőre elmarad. Az AVOSZ elnökségi tagja szerint ugyanakkor kérdés, hogy később valóban teljesen ingyenessé teszi-e az állam jogosítványt a végzős középiskolásoknak, hiszen az erről szóló rendelkezés szerepel a köznevelési törvényben, amely kitér az elméleti és gyakorlati képzés ingyenességére is.
Papp Endre hozzátette, az autósiskolák egy része azzal reagált az elméleti képzés ingyenessé tételének hírére, hogy megemelte a gyakorlati óradíjat azok számára, akik átjelentkezőként, például az ingyenes középiskolai elméleti képzés után jelentkeznek vezetési tanfolyamra. A szakértő úgy látja, elképzelhető, hogy ezek a tanulók végül drágábban szerzik majd meg a jogosítványt, mintha a teljes képzést ugyanabban az autósiskolában végezték volna el.
Papp szerint az állam középtávon is számol az elméleti képzés ingyenességével, hiszen ennek finanszírozására 4,6 milliárd forint értékű közbeszerzést írtak ki, amelyet az e-learning tananyagot és az elméleti vizsga szoftverét biztosító E-Educatio Zrt. nyert meg. Az AVOSZ elnökségi tagja arra is felhívta a figyelmet, hogy továbbra is létezik a 20 évesnél fiatalabb tanulóvezetőknek meghirdetett 25 ezer forintos állami támogatás. Ezt az összeget utólag igényelhetik vissza azok, akik a korhatár elérése előtt sikeres elméleti vizsgát tesznek a B kategóriás jogosítvány megszerzéséhez.
Fél év és számos bizonytalan kormányzati közlés után most már egyértelművé vált, hogy a jogosítvány idén ősztől mégsem vált ingyenessé a középiskolások számára, az igazságügyi miniszter erről szóló Facebook-posztja pedig afféle kommunikációs baki volt. Adhat némi reményt, hogy az elméleti vizsgák eredménye két évig érvényes, illetve az is, hogy Maruzsa Zoltán államtitkár szerint a honvédség új piaci szereplőként fokozatosan felépíti és kibővíti gyakorlati oktatási kapacitását, egyelőre viszont csak a programban részt vevő szolnoki középiskolák tanulói élhetnek ezzel a lehetőséggel. A teljes ingyenességhez az államnak a jogosítványszerzéshez szintén szükséges orvosi alkalmassági vizsgálat díját is át kellene vállalnia, de erről eleve nem volt szó.